PLAKATER FRA ART BY HAMRE

lørdag 8. august 2015

LEK ER LIVET - LEK GIR MENING - LEK ER LÆRING




LEKENDE LÆRING

Lek gir mening, barn lærer gjennom lek med materialer, - barn lærer gjennom sansene. Barnet er spørrende, Hva om jeg ... ? Hva skjer....?

Ulike impulser gir dem nysgjerrigheten som blir drivkraften til videre utprøvelser, det gir ny kunnskap.





Barn blir kjent med ulike materialer, de lærer gjenstandenes egenskaper å kjenne gjennom en lekende, estetisk og fenomenologisk innstilling.

"For små barn er opplevelse og erfaring med tekstur en viktig kilde til erfaring og læring gjennom kroppens tilnærming til vår materielle verden. Små barn griper, kjenner, smaker og utforsker ulike flater fra de er nyfødt", (Waterhouse, 2013, s. 51).


Når man legger til rette for at barn får et mangfoldig materielt univers, dvs et mangfold av ulike teksturer og overflater. Det vil gi et godt grunnlag for barnets kroppslige og sanselige erfaring. Det vil gi barnet en utvidet forståelse og syn på omgivelsene, omverden og naturen.



Klæsk og skvett maling, bruk gjenstander i naturen til å male med, stemple med - som strå, kongler osv. Kombiner maling, spray, tysj, skolelim, glitter og fargeblyanter.

Mal gjerne også ute, legg ut godt med underlag og bruk klær som man kan få maling på. Man blir friere til å eksperimentere når man har fjernet disse hindringene.

#materialer #lek #sanser #estetikk #tekstur #male #teknikker #småbarnspedagogikk #fenomenologi #impuls #lek_er_mening #Lek_er_livet #drivkraft #nysgjerrig



Referanser

Waterhouse, A.-H. L. (2013). I materialenes verden - perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet. Bergen: Fagbokforlaget.

Foto: Linn-Christin Hamre Copyright 2015



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

EKSKLUSIVE KUNSTTRYKK FRA ART BY HAMRE