PLAKATER FRA ART BY HAMRE

fredag 30. oktober 2015

"Eg har ein skatt" - Barns Språkutvikling



"Eg har ein skatt"

Mange barn har en fascinasjon av småting, de samler med seg alt de finner av steiner, korker, plastbiter og pinner, de putter det i lommer og luer og bak i hetta eller drar på det i bøtter.


Er du steingalen?

- Hva er det med alle disse gjenstandene som "fanger" barna? De inngår i et slags samspill med gjenstandene og kan bli "oppslukt" av dem.


Fremstår de som mystiske?

Barn undrer seg i møte med nye ting hver dag, de minste møter "nye" gjenstander gjennom hele dagen. 

Noen gjenstander kan nærmest fremstå som de innehar magiske krefter, da barna tar i bruk og utforsker det som Gibson kaller for gjenstandenes affordance, (Waterhouse, 2013).  Det vil si gjenstandenes egenskaper og handlingsmuligheter. Sammen med litt fantasi, kan gjenstandene fremstå som om de er magiske.


Sanselige erfaringer

Barna får kjennskap til, og erfaring til ulike substanser, det er alt av solide materialer. De oppnår kunnskap om materialer gjennom en lekende og skapende tilnærming med materialer og gjenstander.

Barn bruker mange sanser, som synet, den taktile sansen (berørings), muskelkraft og kjenner at steiner er ulike i både form, farge og tyngde. De har ulike overflater, teksturer og mønster.

Egenskapene til gjenstandene har en egen påvirkningskraft som setter igang ideer og tankeprosesser hos den som sanser. Den som sanser, går i dialog med gjenstanden, (Waterhouse, 2013). 


Her er det et stort potensiale for dialog og språkutvikling. 

Her kan læring av nye begreper oppstå, som vil berike barnas språk. Det er vesentlig at en voksen er til stede som det den russiske psykologen Lev Vygotsky kaller for et støttende stillas, (Carlsen, Wathne, & Blomgren, 2014). Som et støttende stillas samhandler den voksne med barnet gjennom samtale og støtter barnet i arbeidet med konkrete problemer eller utfordringer. 

"Det er viktig å kunne vurdere og engasjere seg i barns egne hverdagsaktiviteter og se disse som viktige kilder til barnas begrepsutvikling", (Carlsen, Wathne, & Blomgren, 2014, s. 64).


Det er menneskets evne til sosialt samspill og kommunikasjon som er grunnlaget for utvikling av både språk og tenking. 





Å bevisstgjøre gjenstandenes egenskaper med nye begreper

Vi kan spørre barna om hvordan steinen føles, er den kald og kan en stein bli varm? Kan steiner flyte? Hvilken form har steinen og hvordan eller hva kan ha formet steinen? Så flott mønster den hadde, hva syns du om det? Ligner denne steinen på noe?


Spørmål til støtte eller til besvær?

Spørsmål kan være til inspirasjon og være en god støtte i samtaler, men det kan også være for styrende og hemmende. Å stille spørsmål er et signal om at den som snakker vil gi ordet til samtalepartneren, det kalles for en obligatorisk turgiver. "Den som bruker mange obligatoriske turgivere, kan lett innta en styrende rolle i samtalen", (Høigård, 2015, s. 69). Etterhvert får barnet mer samtaleerfaring og har en større språkferdighet, da er det viktig at vi som voksne demper spørsmålsmengden og overlater en større del av ansvaret for samtalen til barnet.

Vi kan selv benevne begreper for barn, så de lærer dette i en praktisk sammenheng, men ofte kan de også ha gode utrykk fra før, men da må vi være lydhøre for disse slik at vi kan bidra til at de videreutvikler dette enda mer. Vi kan oppfordre barn gjennom dialog til å benevne farger, former og mønster. Barna får erfaring til- og lærer å beskrive gjenstandenes egenskaper. 


Å utvide barnets ytringer

"De voksne gjentar ikke bare sine egne ytringer når de snakker med små barn. De gjentar også barnets ytringer. Ofte gjentar de ordet i korrekt form satt inn i en passende setning. Dette kalles å utvide barnets ytring"(Høigård, 2015, s. 43).  

"Når vi gjentar små barns ytringer med utviding, gir vi samtidig tydelig tilknytning til det barnet sa", (Høigård, 2015, s. 70).  


Fra sans til mening

Sammen setter vi ord på det barna sanser, vi får inntrykk av det barna uttrykker og tolker det. Barna og er med og setter ord på de uttrykkene de gir. Det blir en prosess fra sans til mening. 


Forsiktig med belæringen

Men vi må være forsiktige for at vi ikke bruker disse flotte stundene til for mye belæring, det må fortsatt være et godt rom for barnets opplevelser. Vi må istedet bidra til at barnet undrer seg mer og at vi følger barnets undring. Vi kan svare på spørsmål og gjerne stille spørsmål tilbake som stimulerer til barnets egen tankegang. Vi må ikke gi dem svaret hele tiden, og det er jo ikke alltid det er det rette svaret for dem. Barna vet mer enn vi er klar over og vi kan hjelpe dem og trygge dem på at de kan gi uttrykk for det de opplever. - Barn kan komme med utrolig mange og gode tanker og løsninger. Vi vil jo at de filosoferer og undrer seg, og vi ønsker at de kan bli godt reflekterte, løsningsorienterte og selvstendige etterhvert. 


Taus kunnskap

Den ungarsk-britisk professoren og filosofen Michel Polanyi hevdet at all kunnskap er forankret i taus kunnskap. Taus kunnskap kan forbindes med praktisk eller handlingsbåren kunnskap, det kommer til syne gjennom handlinger i stedet for gjennom verbalspråket, - Vi kan eller vet mer enn vi kan fortelle. (Waterhouse, 2013).  


Når barna samler på gjenstander, er de ikke ferdige med å utforske dem

De vil lære mer og få mer erfaring med dem. De vil sammenligne dem med nye gjenstander de kommer over. Barna kategoriserer etter farger, størrelser og mønster. Barna prøver ut å ordne dem etter størrelser fra minst til størst og fra lettest til tyngst. Barna lærer å benevne størrelser, masse, farger og telle. 


Geometri - matematikk i barnehagen

Barna får erfaringer med tall, telling og regning i barnehagen. Det skjer i leken, i samlinger, i bevegelsesleker, sanger, regler, spill, eventyr og på turer. Barna får utviklet matematiske kompetanse fortløpende gjennom samspill med omverden, blant annet gjennom lek og samtaler. Dette må barnehagelæreren legge til rette for gjennom inquiry, matematisering og orkestrering


Inquery: er en væremåte eller en innstilling for hvordan vi tilnærmer oss situasjoner eller utfordringer, - Vi uttrykker oss da gjennom ord, tegn og handlinger og gjør praktiske oppgaver, (Carlsen, Wathne, & Blomgren, 2014).

Matematisering: Begrepet peker på hvordan matematiske redskaper blir brukt for å konstruere hverdagssituasjoner, (Carlsen, Wathne, & Blomgren, 2014).

Orkestrering: Det barnehagelæreren gjør for å legge til rette for barnas matematiske erfaringer gjennom lek og andre aktiviteter, (Carlsen, Wathne, & Blomgren, 2014).

Som voksen og som barnehagelærer må vi undre oss og filosofere sammen med barna 
Vi kan ta i bruk inquiry som en arbeidsform,  Da stiller vi oss undrende til omverden, og vi utforsker og undersøker gjenstander. 


"Learning by doing and reflection"

John Dewey, en amerikansk reformpedagog beskriver i sine teorier om viktigheten av at læring må gå gjennom handling og refleksjon over egen erfaring, derav begrepet "learning by doing and reflection"(Waterhouse, 2013, s.19).  

"Barns evne til å skape seg begrepsinnhold basert på egne erfaringer, henger nøye sammen med deres iboende trang til å skape mening og sammenheng", (Carlsen, Wathne, & Blomgren, 2014, s. 65).

I hverdagen utvikler barn spontane begreper gjennom samhandling med andre mennesker og gjenstander. Barn lærer seg slike spontane begreper "nedenfra" når de møter det gjennom konkrete aktiviteter, det blir begrepslæring gjennom førstehåndserfaringer.


Barna har fått mange nye skatter, ikke bare steiner, pinner og korker, men mange nye begreps-skatter som gjør at de får et rikt språk, og et mangfold i måter å uttrykke seg på.


***
Syns du fagartikkelen var nyttig? Da er du hjertelig velkommen til å gi den en like og dele den, sharing is caring ;-)
***

Referanser

Carlsen, M., Wathne, U., & Blomgren, G. (2014). Matematikk for barnehagelærere (2. utg.). Kristiansand: Cappelen Damm Høyskoleforlaget AS.

Høigård, A. (2015). Barns språkutvikling - Muntlig og skriftlig (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.


Waterhouse, A.-H. L. (2013). I materialenes verden - perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet. Bergen: Fagbokforlaget.


#språkutvikling #barn #pedagogikk #barnehage #matematikk #geometri #natur #dialog #samtale #sosialisering #kunnskap #utforsk #lek #erfaring #steiner #språk_erfaringer 

oppdatert: 06.11.2015

Populære innlegg

EKSKLUSIVE KUNSTTRYKK FRA ART BY HAMRE